Kettlebell wynaleziony został w XVIII wieku. Pochodzi z Rosji. Urządzenie wykorzystywane było do przeprowadzania treningu wojskowego, w szczególności w armii radzieckiej. Począwszy od lat 40 jest to sprzęt przeznaczony do wykonywania ćwiczeń siłowych. Współcześnie odzyskuje dawną świetność. Wynika to z jego wszechstronności. Dzięki określonemu urządzeniu można zwiększyć siłę, wpłynąć na poprawę wytrzymałości, kondycji ruchowej, a także pozbyć się zbędnych kilogramów.

Trening przy użyciu Kettlebells oraz hantli – zasadnicze różnice

Opisywany przyrząd z wyglądu podobny jest do kuli armatniej z uchwytem. Taki kształt zapewnia zwiększoną efektywność wynikając z treningu w porównaniu do działań podjętych przy wykorzystaniu hantli. W porównaniu do standardowych ciężarków, urządzenie to ma przesunięty środek ciężkości. Dzięki temu dochodzi do skutecznego wzmocnienia mięśni przedramienia, jednakże wymusza także utrzymywanie nieustannego balansu. W wyniku tego działania dochodzi do pracy niemal każdego mięśnia ciała (także mięśni głębokich). Prowadzi to do zbudowania atletycznej sylwetki, która pozostaje smukła, której rozwój przebiega w sposób harmonijny.

Kettlebells – jak wygląda trening?

Trening przy użyciu określonego urządzenia najczęściej polega na wykonywaniu kilkuminutowych serii, w których kilkakrotnie dochodzi do powtarzania tego samego ruchu. Kompleksowość ćwiczeń wykonywanych przy wykorzystaniu przyrządu przyczynia się do faktu, że jest to raczej trening o charakterze ogólnorozwojowym. Zasadniczy ruch przeprowadzany w trakcie treningu to swing w różnych aspektach. Niezwykle popularny jest rosyjski, który polega na trzymaniu odważnika oburącz przed sobą. W dalszej kolejności wprawia się go w ruch w wyniku huśtania – najpierw pomiędzy nogami, następnie wyżej aż do wysokości klatki piersiowej. Swing amerykański natomiast to unoszenie urządzenia na wysokość czoła. Istnieje także sposób huśtania sprzętem przy wykorzystaniu jednej ręki, podrzucania bądź podnoszenia oraz opuszczania jak zwykły odważnik.

Kettlebells – zalety wynikające z przeprowadzenia ćwiczeń

Podstawowe pozytywne cechy wynikające z treningu przeprowadzonego z użyciem Kettlebells są następujące:

  • tworzenie siły oraz wytrzymałości każdego z mięśni, co przyczynia się do harmonijnego rozwoju całego ciała,
  • szybsze powstanie efektów niż w przypadku treningu przeprowadzonego z użyciem hantli czy też sztang,
  • zadbanie o poprawę kondycji, a także wydolności sercowo-naczyniowej,
  • zwiększenie rezultatów odchudzania,
  • zapewnienie usprawnienia ruchów ciała podczas wykonywania codziennych czynności, a ponadto zwiększenie gibkości, a także gibkości.

Kettlebells polecane jest dla każdej osoby, która marzy o połączeniu wysokiej skuteczności treningu wytrzymałościowego oraz siłowego z równoczesnym podnoszeniem ogólnej kondycji oraz sprawności.