Co daje trening z kettlebell?

Zacznijmy od początku – czym w ogóle jest kettlebell? Jest to rodzaj odważników, przypominając wyglądem kulę z uchwytem. Przyrząd ten został wynaleziony w Rosji, w XVIII wieku, gdzie był wykorzystywany do treningów wojskowych. W latach czterdziestych XX wieku stały się przedmiotem wykorzystywanym w treningu siłowym. Obecnie, po okresie zapomnienia wracają do łask, ponieważ trening z kettlebells daje nam różnego rodzaju korzyści. Ćwicząc z odważnikami możemy m.in.:

  • zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość
  • poprawić koordynację ruchową
  • pozbyć się zbędnych kilogramów
  • zwiększyć gibkość ciała.

W odróżnieniu od standardowych hantli, kettlebells mają przesunięty środek ciężkości, co pozwala na ćwiczenie niemal każdego mięśnia, łącznie z mięśniami głębokimi. Do najważniejszych zalet, jakie daje nam trening z kettlebells można zaliczyć:

  • harmonijny rozwój całej sylwetki
  • poprawa stanu układu sercowo-naczyniowego
  • efekty, które pojawiają się szybciej niż w przypadku treningu z hantlami lub sztangami
  • lepsze rezultaty w przypadku odchudzania.

Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem odważników

Korzystając kettlebells możemy przeprowadzić trening wzmacniający całe ciało. Trening z wykorzystaniem odważników jest treningiem funkcjonalnym, tzn, wykorzystującym ruchy zaczerpnięte z wykonywania codziennych czynności. Podstawowym ćwiczeniem w przypadku wykorzystywania kettlebells jest swing, czyli wymachy. Dzięki niemu poprawimy gibkość oraz mobilność kończyn, kręgosłupa i bioder. Swing wzmacnia szczególnie odcinek lędźwiowy pleców, brzuch, biodra i nogi. Co ważne, wykonując to ćwiczenie nie obciążamy kolan. Swing można wykonywać z jednym lub dwoma odważnikami, w zależności od naszych potrzeb i stopnia zaawansowania.

Drugim podstawowym ćwiczeniem jest wstawanie tureckie, pozwalające na poprawę mobilności i stabilność w barkach, a dzięki statycznemu obciążeniu, rozwijana jest ich siła. W tym ćwiczeniu wzmocnione zostają wszystkie mięśnie brzucha, włączając w to mięśnie głębokie. Dodatkowo, pracują mięśnie obręczy kończyn dolnych.

Dwa wymienione wyżej ćwiczenia stanowią absolutną podstawę, którą należy opanować chcąc ćwiczyć z kettlebells. Oprócz tych ćwiczeń, istnieją również dziesiątki innych, np.:

  • aureola,
  • nadrzut,
  • martwy ciąg,
  • deck squat.

Warto pamiętać, że kettlebells to przyrządy uniwersalne, dzięki którym możemy przeprowadzić trening wzmacniający całe ciało. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że ćwiczenie z odważnikami jest wymagające i należy uważnie wykonywać wszystkie ćwiczenia, tak, aby nie zrobić sobie krzywdę. Przygodę z odważnikami warto zacząć pod okiem kogoś, kto nauczy nas odpowiedniej postawy podczas ćwiczeń.